Wszystko, co musisz wiedzieć o beta karotenie

Wszystko, co musisz wiedzieć o beta karotenie

Beta karoten jest czerwonopomarańczowym pigmentem występującym w roślinach i owocach, zwłaszcza marchwi i kolorowych warzywach. Nazwa beta karoten pochodzi od greckiego "beta" i łacińskiego "carota" (marchew). Jest to żółto-pomarańczowy pigment, który nadaje warzywom i owocom ich bogate kolory. H. Wachenroder skrystalizował beta karoten z korzeni marchwi w 1831 r. i wymyślił nazwę "karoten".
 
W tym artykule wyjaśniamy wszystko na temat beta-karotenu, co robi w organizmie, i jakie pokarmy znajduje się w nim. Pokryjemy również wszelkie związane z tym ryzyko.

Szybkie fakty na temat beta-karotenu

Oto kilka kluczowych punktów dotyczących beta-karotenu. Więcej szczegółów i informacji pomocniczych znajduje się w głównym artykule.
  • Beta karoten jest czerwono-pomarańczowym pigmentem występującym w wielu świeżych owocach i warzywach.
  • Beta karoten jest przetwarzany na witaminę A, niezbędną witaminę
  • Witamina A jest toksyczna w dużych ilościach
  • Beta karoten jest karotenoidem i antyoksydantem.
  • Żywność bogata w witaminę A obejmuje cebulę, marchew, groszek, szpinak i squash.
  • Jedno z badań wykazało, że palacze z dużym spożyciem beta-karotenu mogą mieć zwiększone ryzyko wystąpienia raka płuc.
  • Niektóre dowody sugerują, że beta karoten może spowolnić spadek poznawczy
  • Suplementy beta-karotenu wchodzą w interakcję z niektórymi lekami, w tym ze statynami i olejem mineralnym.
  • Beta karoten może pomóc starszym ludziom zachować siłę płuc w miarę starzenia się.

Co to jest beta karoten?

Organizm ludzki przekształca beta karoten w witaminę A (retinol) - beta karoten jest prekursorem witaminy A. Potrzebujemy witaminy A dla zdrowej skóry i błon śluzowych, naszego systemu odpornościowego oraz dobrego zdrowia oczu i wzroku. Beta karoten sam w sobie nie jest niezbędnym składnikiem odżywczym, ale witamina A jest. Wzór chemiczny beta karotenu - C40H56 - został odkryty w 1907 r. Witamina A może pochodzić z żywności, którą spożywamy, na przykład z beta-karotenu lub w formie suplementu. Zaletą dietetycznego beta-karotenu jest to, że organizm przetwarza tylko tyle, ile potrzebuje. Nadmiar witaminy A jest toksyczny. Toksyczny poziom witaminy A może wystąpić w przypadku spożycia zbyt dużej ilości suplementów.

Zastosowania i korzyści z beta-karotenu

Istnieje wiele sposobów, w jaki beta karoten może być korzystny dla zdrowia ludzkiego. Poniżej podajemy kilka przykładów:
 

Beta karoten jest antyoksydantem

Beta karoten, jak wszystkie karotenoidy, jest antyoksydantem. Przeciwutleniacz to substancja, która hamuje utlenianie innych cząsteczek; chroni organizm przed wolnymi rodnikami.
 
Wolne rodniki uszkadzają komórki poprzez utlenianie. Ostatecznie, szkody spowodowane przez wolne rodniki mogą spowodować kilka przewlekłych chorób.
 
Kilka badań wykazało, że przeciwutleniacze zawarte w diecie wspomagają układ odpornościowy człowieka, chronią przed wolnymi rodnikami i zmniejszają ryzyko rozwoju raka i chorób serca.
 
Niektóre badania sugerują, że osoby, które spożywają co najmniej cztery porcje dziennie owoców i/lub warzyw bogatych w beta karoten, mają mniejsze ryzyko rozwoju raka lub choroby serca.

Beta karoten może spowolnić spadek poznawczy

Mężczyźni, którzy przyjmowali suplementy beta-karotenowe przez 15 lub więcej lat, są znacznie mniej narażeni na pogorszenie funkcji poznawczych niż inni mężczyźni, naukowcy z Harvard Medical School podali w Archives of Internal Medicine (wydanie z listopada 2007 r.).
 
Uważa się, że stres oksydacyjny jest kluczowym czynnikiem upadku poznawczego, wyjaśnili naukowcy. Badania wykazały, że suplementy przeciwutleniające mogą pomóc w zapobieganiu pogarszaniu się poznania.
 
Ich badania, w których uczestniczyło 4 052 mężczyzn, porównywały osoby przyjmujące suplementy beta karotenu średnio przez 18 lat z innymi, którym podawano placebo. W perspektywie krótkoterminowej nie stwierdzono różnicy w ryzyku spadku zdolności poznawczych między tymi dwiema grupami mężczyzn, ale w perspektywie długoterminowej było jasne, że suplementy beta-karotenu stanowią istotną różnicę.
 
Badacze podkreślali, że mogły istnieć inne czynniki, które przyczyniły się do wolniejszego spadku zdolności poznawczych wśród mężczyzn z grupy beta karotenu.
 
Beta karoten utrzymuje płuca w zdrowiu wraz z wiekiem.
BMJ opublikował w marcu 2006 roku raport, który wykazał, że wysoki poziom beta-karotenu we krwi kompensuje część uszkodzeń płuc spowodowanych przez wolne rodniki tlenowe.
 
Zmierzono FEV1 u 535 uczestników oraz poziom beta karotenu we krwi. FEV1 mierzy, ile powietrza można wydychać za jednym razem. Stwierdzono, że osoby z wysokim poziomem beta karotenu miały znacznie wolniejszy spadek miar FEV1.

Jakie pokarmy są bogate w beta karoten?

Następujące pokarmy są bogate w beta karoten:
  • Morele
  • Szparagi
  • Brokuł
  • Marchewki
  • kapusta chińska
  • Szczypiorek
  • Liście mniszka lekarskiego
  • Grapefruit
  • Zioła i przyprawy - chili w proszku, oregano, papryka, pietruszka
  • Jarmuż
  • Ketchup
  • Wiele margaryn
  • Cebula
  • Groszek
  • Peppers
  • Śliwki
  • Dynia
  • Spinach
  • Squash
  • Słodkie ziemniaki.
Jeśli stosujesz zdrową dietę bogatą w beta karoten, nie potrzebujesz suplementów. Jak wspomniano powyżej, suplementy mogą prowadzić do niepożądanych nadmiarów beta-karotenu - nie może to nastąpić, jeśli źródło pochodzi z jedzenia. Mimo wszystko rozważne stosowanie suplementów diety bogatych w beta karoten również może być korzystne dla naszego organizmu. 

Iwona Świderska

Redakcja aloevera.edu.pl

Bogata wiedza związana ze zdrowym trybem życia
Zastanawiałeś się, które rośliny posiadają moc leczniczą oraz są łatwo dostępne?
Na ratunek przybywa aloes, czyli cud natury. Jego niezwykła moc pozwala na przywrócenie zdrowia oraz dodaje energię do życia
Wprowadź do swojego codziennego życia aloes już dzisiaj!

kontakt@aloevera.edu.pl